Bez wody nie mogłoby istnieć żadne życie, to najważniejsza substancja naturalna na ziemi odróżniająca naszą planetę od innych.
Nikt z nas nie wyobraża sobie życia bez wody, jest podstawą funkcjonowania wszystkich organizmów. Obowiązek zapewniania ciągłych, niezawodnych, należytej jakości dostaw wody i odprowadzania ścieków ciąży na przedsiębiorstwach wodociągowo-kanalizacyjnych.
Każda gmina na mocy ustawy o samorządzie gminnym zobowiązana jest do zbiorowego zaopatrzenia w wodę swoich mieszkańców i zorganizowania zbiorowego odbioru ścieków. Tego rodzaju usługi, jako zadania własne gminy, definiuje również ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Gmina Krosno zadanie to powierzyła Miejskiemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej w Krośnie Spółka z o. o., które świadczy usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków na podstawie pisemnych umów z odbiorcami. Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków szczegółowo reguluje tę kwestię.
Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków nakłada na przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne obowiązek sporządzania taryf obowiązujących przez rok, które są podstawą rozliczenia usług dostawy wody i odprowadzenia ścieków.
W taryfie na 2008 r. dla Gminy Krosno cena za m3 dostarczonej wody wynosi 2,41 zł netto i wzrosła w porównaniu do ubiegłorocznej o 0,01 zł (wzrost o 0,4%). Cena za m3 odprowadzonych ścieków wynosi 2,87 zł netto i wzrosła w porównaniu do ubiegłorocznej o 0,19 zł (wzrost o 7,1%).
Opłata abonamentowa za dokonanie odczytu i rozliczenia oraz utrzymanie w gotowości urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych dla odbiorców z grupy gospodarstw domowych rozliczanych w okresie dwumiesięcznym jest niższa od ubiegłorocznej i wynosi 17,64 zł netto (spadek o 1%).
Głównymi powodami wzrostu cen są stale rosnące koszty utrzymania i eksploatacji urządzeń wodociągowo – kanalizacyjnych. Kalkulacja taryfowych cen i stawek opłat uwzględnia planowany na rok bieżący wzrost kosztów materiałów, usług obcych, energii elektrycznej, wzrost kosztów wynagrodzeń.
Niewątpliwie największy jednak wpływ na wzrost ceny odprowadzenia ścieków w br. ma wzrost kosztów zagospodarowania osadów ściekowych.
Zmiana decyzji środowiskowych w tym zakresie i ograniczenie możliwości zagospodarowania osadu ściekowego w dotychczasowy sposób zmusiła Spółkę do poszukiwania alternatywnych, niestety dużo droższych, sposobów zagospodarowania osadu.
Koszty zagospodarowania osadów ściekowych w 2008 roku planowane są na poziomie 886 tys. zł. podczas gdy w roku 2007 wyniosły 557 tys. zł. co oznacza prawie 60% wzrost kosztów. Dla porównania w 2006 roku koszt zagospodarowania osadów wynosił 158 tys. zł.
Sposoby wykorzystywania komunalnych osadów ściekowych, a także dotyczące tego podstawy prawne i administracyjne, reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach. Określa ona co jest komunalnym osadem ściekowy oraz w jakich przypadkach, i do jakich celów, może on być wykorzystany. Wg ustawy jest to pochodzący z oczyszczalni ścieków osad z komór fermentacyjnych oraz innych instalacji służących do oczyszczania ścieków komunalnych oraz innych ścieków o składzie zbliżonym do składu ścieków komunalnych. Ustawa ta precyzuje:
- wykorzystanie osadów ściekowych w rolnictwie
- kompostowanie osadów ściekowych
- składowanie osadów ściekowych.
- przekształcanie termiczne osadów ściekowych
Obecnie Zakład Wodociągów i Kanalizacji unieszkodliwia powstałe na Oczyszczalni Ścieków osady ściekowe poprzez ich wykorzystanie do celów rolniczych, ale i tu istnieje wiele ograniczeń i warunków, które zarówno teren rolniczy jak i wykorzystywany osad muszą spełniać. Aby osady mogły być zakwalifikowane do użytku rolniczego, nie mogą mieć charakteru odpadu niebezpiecznego. Dopuszczalne ilości związków chemicznych, które mogą znaleźć się w osadach są ściśle określone. Warunkiem stosowania osadów do wymienionych celów jest ich stabilizacja oraz przygotowanie poprzez obróbkę biologiczną, chemiczną, termiczną lub inne procesy tak, aby obniżyć podatność na zagniwanie i wyeliminować zagrożenie dla środowiska lub zdrowia ludzi. Podobne, ściśle określone wymagania stawiane są osadom stosowanym do rekultywacji terenu lub innych celów przyrodniczych.
Podsumowując w skali roku odbiorca wody i dostawca ścieków z grupy gospodarstw domowych rozliczanych w okresach dwumiesięcznych (przyjmując, że gospodarstwo domowe zużywa 10 kubików wody miesięcznie) zapłaci więcej za:
Woda +1,20 zł
Ścieki +22,80 zł
Opłata abonamentowa – 1,02 zł
Razem 22,98 zł netto więcej
Wzrost cen i stawek opłat obciąży budżet domowy średnio o 1,92 zł netto miesięcznie.