• 13 474 84 00
  • 13 474 83 20
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Aktualności


Od 1 lutego 2015r. zmiana cen za wodę i ścieki dla Gminy Krosno

Ustalenie taryf za wodę i ścieki odbywa się na podstawie Ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków

oraz  przepisów wykonawczych do tej ustawy, które są zawarte w Rozporządzeniu Ministra Budownictwa w sprawie określania taryf. Taryfy kalkulowane są tak, by pokryły koszty ujęcia i uzdatnienia wody, koszty eksploatacji sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, koszty oczyszczalni ścieków, niezbędne remonty wysłużonej infrastruktury oraz zatwierdzonych inwestycji w zakresie gospodarki wodno-ściekowej na terenie gminy.

Taryfy to zestawienie cen i stawek opłat abonamentowych. Miesięczna opłata zależy więc od ilości pobranej przez klienta wody, odprowadzonych do kanalizacji ścieków oraz miesięcznego abonamentu płaconego przez odbiorcę za możliwość stałego korzystania z usługi poboru wody i odprowadzania ścieków.
Nowe taryfy opłat za wodę i ścieki dla mieszkańców Krosna zostały zatwierdzone Uchwałą Nr III/65/14 Rady Miasta Krosna z dnia 30 grudnia 2014r. i obowiązują od 1 lutego 2015 roku do 31 stycznia 2016 roku. Od pierwszego lutego 2015 roku za 1m3 wody zapłacimy 3,67 zł (brutto), natomiast cena za 1 m3 ścieków nie ulegnie zmianie i nadal będziemy płacić 4,40 zł (brutto). W przypadku wody nastąpił wzrost ceny o 0,8% czyli o 0,03 zł/m3.

W rozliczeniu z odbiorcami usług dostawy wody i odbioru ścieków stosowane są także opłaty abonamentowe za dokonanie odczytu i rozliczenia oraz utrzymanie w gotowości do świadczenia usług urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych.

Opłaty te dla gospodarstw domowych, korzystających jednocześnie z usług dostawy wody i odbioru ścieków, rozliczanych w dwumiesięcznych okresach rozliczeniowych wynosić będą łącznie: 21,28 zł (brutto), za 2 miesiące.
W przypadku opłat abonamentowych, dla tej największej grupy klientów Spółki, nastąpił wzrost opłat o 0,8% czyli o 0,16 zł/2m-ce. W skali roku łączne opłaty abonamentowe rosną zaledwie o 0,96 zł.

Nowością będzie inny sposób liczenia opłat abonamentowych dla odbiorców usług korzystających jednocześnie z usług dostawy wody i odbioru ścieków. Opłaty będą liczone oddzielnie dla wody oraz oddzielnie dla ścieków.
W zależności od zakresu świadczonych usług dla odbiorców usług tj. czy odbiorca korzysta tylko z usług dostawy wody, tylko z usług odbioru ścieków lub jednocześnie korzysta z usług dostawy wody i odbioru ścieków będą obowiązywać inne stawki opłat abonamentowych za wodę, inne za ścieki.
Ceny za 1m3 wody oraz 1 m3 ścieków są takie same dla wszystkich gospodarstw domowych.

W taryfach na 2015 r. wprowadzono zmianę zasad rozliczeń dla odbiorców usług rozliczanych dotychczas w systemie prognozowanym.

Według nowych zasad rozliczeń odbiorca usług będzie otrzymywał co 2 mc-e tylko 1 fakturę za rzeczywiste zużycie.

Wysokość stawek opłat abonamentowych dla odbiorców usług rozliczanych dotychczas w systemie prognozowanym którzy przejdą w 2015 r. na 2mc okres rozliczeniowy została ustalona na poziomie zbliżonym do stawki, która płacą obecnie.

Poniżej prezentujemy przykładowe faktury dla czteroosobowego gospodarstwa domowego, które korzysta z usług dostawy wody i odbioru ścieków i zużywa przeciętnie 3m3 wody (na osobę/miesiąc). Nowy rachunek dla czteroosobowego gospodarstwa domowego za okres dwóch miesięcy będzie  wyższy o 0,94 zł, tj. o 0,4% więcej niż obecnie. Jest to wzrost o 0,12 zł/na osobę w skali miesiąca.

TARYFA -OBOWIĄZUJĄCA DO KOŃCA STYCZNIA 2015R.

NOWA TARYFA - OBOWIĄZUJĄCA OD LUTEGO 2015R.



      W taryfach na 2015 r. dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków wprowadzono wiele zmian w celu dostosowania taryf do obowiązujących przepisów, aktualnych wykładni i linii orzecznictwa. Gruntowna przebudowa taryf zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków pozwoliła uwzględnić najnowsze stanowiska prezentowane przez organy nadzoru, sądy powszechne, w tym Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

PRZYCZYNY WZROSTU CEN ZA DOSTAWĘ WODY

Ubiegłoroczny oraz tegoroczny wzrost kosztów dostarczenia wody dla mieszkańców gminy Krosno związany jest z zakończeniem inwestycji, zrealizowanych w latach 2010-2013 w ramach projektu unijnego pn.: „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna I etap”, a także szeregu pozostałych inwestycji zrealizowanych ze środków własnych Spółki. Znaczna części inwestycji  - to inwestycje przeznaczone na modernizację istniejącej już infrastruktury. Inwestycje były niezbędne z uwagi na konieczność zapewnienia długofalowego bezpieczeństwa funkcjonowania systemu zaopatrzenia w wodę i systemu odprowadzania ścieków dla aglomeracji krośnieńskiej, a także dla wypełnienia unijnych norm w zakresie jakości wody. W 2013 roku Spółka zakończyła największe i najdroższe zadanie inwestycyjne w historii Spółki: „Modernizacja Zakładu Uzdatniania Wody w Sieniawie”.  Zakład Uzdatniania Wody w Sieniawie jest największym ujęciem wody pitnej dla Krosna, dostarcza wodę do ok. 45%  odbiorców z terenu miasta Krosna. Zakład w Sieniawie został wybudowany ponad 20 lat temu. Technologia, w której do niedawna funkcjonował była już przestarzała. Aby Zakład nadal mógł spełniać coraz ostrzejsze normy i przepisy regulujące jakość wody pitnej, konieczne były inwestycje.

Praktycznie cały zakład został przebudowany, począwszy od pompowni w zaporze, na systemach oczyszczania wody skończywszy. Modernizacja polegała na wymianie niemal wszystkich urządzeń i na wprowadzeniu automatyki. Inwestycja ta jest ściśle związana z poprawą jakości wody do spożycia. Proces technologiczny uzdatniania wody został unowocześniony. Wydajność zakładu została dostosowana do obecnego zapotrzebowania na wodę. Produkowana woda spełnia obowiązujące dyrektywy unijne w zakresie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.

W 2014 roku Spółka koncentrowała się na inwestycjach związanych z rozbudową sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacji sanitarnej oraz na inwestycjach niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania posiadanej infrastruktury.

Nieodłącznym elementem realizowanych inwestycji jest wzrost wartości majątku Spółki a co za tym idzie wzrost kosztów amortyzacji, podatków od nowych inwestycji a także odsetek od kredytów zaciągniętych na realizację zadań.

 Wzrost kosztów wynikający z realizacji projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna I etap”.

PODATKI

Przy prowadzonej działalności Spółka dokłada starań aby racjonalizować koszty działalności tak aby zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność świadczonych usług i jednocześnie zachować zdolności inwestycyjne w celu modernizacji posiadanej infrastruktury oraz realizacji inwestycji rozwojowych. Niekiedy inwestycje realizowane są w terenie o rozproszonej zabudowie (budownictwo jednorodzinne). Są to relatywnie drogie inwestycje i z ekonomicznego punktu widzenia mniej efektywne aniżeli te realizowane w zwartej zabudowie, jednak Spółka dokłada starań aby wszyscy mieszkańcy mieli dostęp do naszych usług, stąd rozbudowa infrastruktury wodociągowo- kanalizacyjnej. W ramach pozostałych inwestycji w latach 2010-2014 prowadzone były inwestycje budowy i rozbudowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Na terenie Gminy Krosno zrealizowano łącznie 12,2 km sieci wodociągowej oraz 30,87 km sieci kanalizacji sanitarnej. Realizacja inwestycji w zakresie budowy i modernizacji sieci wodociągowo-kanalizacyjnych umożliwiła w latach 2010-2013 podłączenie do sieci wodociągowej ok. 450 nowych budynków (łączna długość wybudowanych przyłączy wodociągowych 16,5 km) oraz podłączenie ok. 909 budynków do sieci kanalizacyjnej (łączna długość wybudowanych przyłączy kanalizacyjnych 27,7 km). Spółka dokłada wszelkich starań aby obciążenia dla mieszkańców były jak najmniejsze przy założeniu, że zapewnione musi być bezpieczeństwo i niezawodność świadczonych usług. W celu zminimalizowania wpływu zrealizowanych inwestycji na wzrost cen wody dla odbiorców podjęto szereg działań mających na celu ograniczenie kosztów bieżącej działalności zarówno Spółki jak i samego ZWK. Na przestrzeni ostatnich lat, już w trakcie realizacji projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna I etap” ograniczono zatrudnienie zarówno w Spółce jak i w samym Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji.

 

Nie bez znaczenia na wzrost cen mają podatki od nieruchomości, które rosną wraz z nowymi inwestycjami

Średnie ceny brutto za 1 m3 wody i ścieków-podział na województwa – dane z www.cenawody.pl  na 10.01.2015r.

Ceny brutto za 1 m3 wody i ścieków  dla Gminy Krosno na przestrzeni ostatnich lat.


  

Spółka musi zachować zdolność do realizacji dalszych niezbędnych zadań inwestycyjnych. Ich zakres jest przedmiotem wnikliwych analiz tak aby wpływ kolejnych realizowanych inwestycji na ceny był możliwie ograniczony. Biorąc pod uwagę skalę potrzeb w zakresie modernizacji infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej realizacja inwestycji bez ich wpływu na wzrost cen w kolejnych latach nie jest możliwa. Pozyskanie środków unijnych wpływa na zmniejszenie wydatków inwestycyjnych i zdecydowane przyspieszenie procesów budowlanych, ale musimy pamiętać, że rosnące koszty eksploatacji wybudowanej infrastruktury będziemy pokrywać z własnych środków. Dlatego też niezmiernie istotna jest optymalizacja procesów inwestycyjnych oraz zwrócenie szczególnej uwagi na przyszłe koszty eksploatacji, które będą wpływać na ceny usług oferowanych odbiorcom. 

 


Warto odwiedzić