
Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna - I Etap
Cel i zakres Projektu
Głównym celem Projektu było uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na obszarze Gminy Miejskiej Krosno oraz gospodarki ściekowej Gminy Miejsko-Wiejskiej Iwonicz-Zdrój.
W ramach Projektu realizacja działań inwestycyjnych odbyła się na terenie czterech Gmin:
- Gminy Miejskiej Krosno
- Gminy Miejsko-Wiejskiej Iwonicz-Zdrój
- Gmina Wiejska Miejsce Piastowe
- Gminy Miejsko-Wiejskiej Rymanów
Na terenie Gminy Rymanów, zlokalizowany jest Zakład Uzdatniania Wody w Sieniawie, który został zmodernizowany.
Na terenie Gminy Miejsce Piastowe znajdują się przepompownie ścieków, które również zostały zmodernizowane.
W ramach projektu wykonano:
- budowę 3,35 km sieci kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy Krosno,
- modernizację 23,27 km sieci kanalizacji sanitarnej (w tym: 14,98 km na terenie Gminy Krosno oraz 8,29 km na terenie Gminy Iwonicz Zdrój),
- modernizację 14,85 km głównych kolektorów kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy Krosno,
- modernizację oczyszczalni ścieków na terenie Gminy Krosno,
- modernizację Zakładu Uzdatniania Wody w Sieniawie, zlokalizowanej nad zbiornikiem wodnym „Besko”.
W ramach projektu pn. „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosno – I etap” zrealizowano 11 zadań:
1. Budowa elektrowni biogazowej
2. Rozdział kanalizacji ogólnospławnej w zlewni Lubatówki - I etap wraz z przebudową sieci wodociągowej
3. Budowa kanalizacji sanitarnej - Krosno, ul. Popiełuszki
4. Przebudowa kanalizacji sanitarnej w Iwoniczu-Zdroju
5. Hermetyzacja otwartych zbiorników osadu wraz z filtrami biologicznymi do neutralizacji odorów
6. Budowa suszarni słonecznej odwodnionych osadów ściekowych na oczyszczalni ścieków w Krośnie
7. Budowa kanalizacji sanitarnej - Krosno, ul. Wisze
8. Modernizacja głównych kolektorów kanalizacji sanitarnej
9. Przebudowa odcinków sieci wodociągowej o dużej awaryjności
10. Modernizacja Zakładu Uzdatniania Wody w Sieniawie
11. Rozdział kanalizacji ogólnospławnej w zlewni Lubatówki - II etap wraz z przebudową sieci wodociągowej
Budowa i modernizacja sieci kanalizacyjnej oraz oczyszczalni ścieków przyczyniła się do osiągnięcia określonych w prawie polskim i UE parametrów ścieków oczyszczonych oraz ograniczyła liczbę bezodpływowych zbiorników, a przede wszystkim wyeliminuje odprowadzanie ścieków bezpośrednio do ziemi. Przyczyniło się także do wzrostu stopnia skanalizowania obszaru objętego Projektem, a tym samym lepszego przystosowania do wymogów dyrektywy 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991r. oraz prawa polskiego.
Zwiększenie stopnia skanalizowania oraz modernizacja systemu odprowadzania ścieków przyczyniło się tym samym do ograniczenia skażenia wód powierzchniowych i podziemnych.
Okres realizacji Projektu
Termin rozpoczęcia projektu 12.03.2007r.
Termin zakończenia projektu (przekazanie do użytkowania) 31.12.2013r.
Finansowanie Projektu
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Wartości wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie:
Wartość projektu brutto – 115 044 886,00 PLN
w tym VAT – 20 520 933,00 PLN
Wydatki kwalifikowalne projektu – 58 907 327,51 PLN
Wysokość dofinansowania 85%
Wysokość dotacji – 50 071 228,38 PLN
Aneks nr 2 do Umowy o dofinansowanie
W wyniku rozstrzygnięcia wszystkich przetargów, w projekcie pojawiły się oszczędności. W związku z powyższym w dniu 15.01.2013r. został podpisany aneks nr 2 do umowy o dofinansowanie. Aneks zawiera zmianę wartości Projektu i kwoty dofinansowania. Nie zmienia się procent dofinansowania – nadal jest to 85% wydatków kwalifikowalnych projektu.
Watrtości wynikające z Aneksu nr 2 do umowy o dofinansowanie:
Wartość projektu brutto – 97 547 550,76 PLN
w tym VAT – 17 676 956,51 PLN
Wydatki kwalifikowalne projektu – 49 568 668,83 PLN
Wysokość dofinansowania 85%
Wysokość dotacji – 42 133 368,51 PLN
Aneks nr 3 do umowy o dofinansowanie
Po zakończeniu rzeczowym realizacji Projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna-I etap” przyszedł czas na „podliczanie”. Łączne wydatki w ramach I etapu programu wyniosły 94.434.205,60 zł. Uwzględniając lukę finansową przyjętą do wniosku o dofinansowanie, wsparcie z Unii Europejskiej wyniosłoby 40,1 mln zł. Jednakże na wniosek MPGK Krosno Sp. z o.o. Ministerstwo Środowiska wyraziło zgodę na aktualizację studium wykonalności Projektu oraz przyjęcie wyliczonej nowej luki finansowej. Dzięki temu wzrosła wartość dofinansowania o kwotę 2,8 mln zł., do łącznej wysokości 42.923.333,81 zł. W dniu 19.03.2015r. został podpisany aneks nr 3 do umowy o dofinansowanie, zawierający nowe wartości Projektu wraz z jego wyższym dofinansowaniem. Procent dofinansowania nie uległ zmianie i pozostał na poziomie 85% wydatków kwalifikowalnych projektu.
Ostateczne wartości Projektu wynikające z Aneksu nr 3 do umowy o dofinansowanie:
Wartość projektu brutto – 94 434 205,60 PLN
w tym VAT – 17 088 450,81 PLN
Wydatki kwalifikowalne projektu – 50 498 039,78 PLN
Wysokość dofinansowania 85%
Wysokość dotacji do kwoty 42 923 333,81 PLN
Dopłata do oprocentowania kredytu udzielonego przez PKO BP SA
Dopłata do oprocentowania kredytu bankowego przyznana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Kredyt inwestycyjny w wysokości 26.500.000,00 zł. udzielony przez PKO BP S.A.
Dopłata do oprocentowania kredytu bankowego wynosi 3% w skali roku.
Okres naliczania dopłat: od dnia 01.03.2011r. do dnia 31.12.2020r.
Maksymalna łączna kwota dopłat: do 5.115.551,50 zł.
--------------------------------------------------------------
Zmiana wartości kredytu bankowego
oraz wysokości dopłat do oprocentowania kredytu bankowego
W wyniku rozstrzygnięcia wszystkich przetargów dla zadań realizowanych w ramach Projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna – I etap” pojawiły się oszczędności. W związku z powyższym nie było konieczności uruchamiania całej kwoty kredytu w wysokości 26.500.000,00 zł. W dniu 09.09.2014r. został podpisany Aneks nr 1 do umowy kredytu zmieniający wysokość udzielonego kredytu do kwoty 21.979.874,43 zł.
W wyniku zmiany wartości udzielonego kredytu nastąpiła zmiana w umowie o dopłaty do oprocentowania kredytu, udzielonej przez NFOŚiGW w Warszawie. Maksymalna kwota dopłat wynosi 3.742.433,19 zł.
Przetarg rozstrzygnięty
Przetarg rozstrzygnięty
Przetarg rozstrzygnięty
Unieważnione postępowanie przetargowe
Przetarg rozstrzygnięty
Przetarg rozstrzygnięty
Priorytetowym wymogiem Unii Europejskiej, jako źródła współfinansowania Projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej miasta Krosna – I etap”, ze środków Funduszu Spójności, jest utworzenie specjalnej komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za przygotowanie, realizacje i rozliczanie Projektu. W ramach w/w Projektu został zatwierdzony schemat organizacyjny JRP oraz powołany Pełnomocnik ds. Realizacji Projektu (MAO-Measure Authorising Officer) oraz Kierownik JRP będący jednocześnie zastępcą MAO.
Pracami Jednostki Realizującej Projekt JRP kieruje Pełnomocnik ds. Realizacji Projektu (MAO) - odpowiedzialny za całościową realizację Projektu i jej zgodność z wszelkimi wymaganymi procedurami poświadczając poszczególne decyzje swoim podpisem.
Najważniejsze zadania Jednostki Realizującej Projekt:
a) realizacja Projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna-I etap” zgodnie z wymogami dotyczącymi projektów realizowanych z udziałem środków z Funduszu Spójności oraz decyzjami Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu (MAO),
b) przygotowanie i aktualizacja Harmonogramu Realizacji Projektu, Planu Płatności i Harmonogramu Rzeczowo – Finansowego,
c) współpraca z Komisją Europejską, Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, Ministerstwem Środowiska oraz Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (realizacja Umowy o dofinansowanie z NFOŚiGW dotyczących zobowiązań przy wdrażaniu Projektu),
d) zapewnienie płynności finansowej Projektu, w oparciu o:
- środki własne MPGK Krosno Sp. z o.o.,
- dotację z Funduszu Spójności,
- pożyczka z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaciągnięta na preferencyjnych warunkach,
- kredyt komercyjny.
e) ścisła współpraca z Głównym Księgowym Projektu w przygotowywaniu stosownych wniosków i dokumentów w celu pozyskiwania środków niezbędnych do płynnej realizacji inwestycji,
f) zapewnienie realizacji prac budowlanych zgodnie z polskim prawem budowlanym oraz Harmonogramem Rzeczowo – Finansowym,
g) zapewnienie właściwego prowadzenia dokumentacji związanej z realizacją Projektu oraz jej przechowywania, organizacja i współpraca przy przygotowaniu dokumentacji przetargowej na wykonanie Zadań Inżyniera Kontraktu,
h) współpraca z NFOŚiGW w zakresie uzgadniania dokumentów przetargowych oraz organizowanie przetargów,
i) opracowywanie i przekazywanie Dysponentowi niezbędnych raportów i sprawozdań,
j) organizacja narad koordynacyjnych dotyczących realizacji Projektu,
k) nadzór i współpraca z wykonawcami robót i Inżynierem Kontraktu przy wdrażaniu Projektu.
W ramach Jednostki Realizującej Projekt wyodrębniono cztery zespoły:
1. Zespół ds. Technicznych-JRP.
2. Zespół ds. Organizacyjno-Prawnych-JRP.
3. Zespół ds. Finansowych i Realizacji Projektu-JRP.
4. Zespół ds. Księgowych-JRP.
Adres i kontakt:
Jednostka Realizująca Projekt
Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej
-Krośnieński Holding Komunalny Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
38–400 Krosno, ul. Fredry 12
tel. 13 474 83 20, fax 13 436 86 78
www.ekrosno.pl
e-mail:
Członkowie Jednostki Realizującej Projekt
Janusz Fic
Pełnomocnik ds. Realizacji Projektu
(Measure Authorising Officer) MAO
tel: 13 47 48 320
e-mail:
Zdzisław Syzdek
Z-ca Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu
Kierownik Jednostki Realizującej Projekt
tel. 13 47 48 320
e-mail:
Anna Szustakowska
Radca Prawny-JRP
tel. 13 47 48 323
Zespół ds. Technicznych-JRP
Jan Guzik
Kierownik Zespołu ds. Technicznych-JRP
tel. 13 47 48 320
e-mail:
Roman Galik
Zastępca Kierownika Zespołu ds. realizacji inwestycji
tel. 13 47 48 310
e-mail:
Marcin Kilar
Specjalista ds. realizacji inwestycji
tel. 13 47 48 327
e-mail:
Grzegorz Wygoda
Branżowy specjalista ds. technicznych
tel. 13 47 48 313
e-mail:
Piotr Kozubal
Branżowy specjalista ds. technicznych
tel. 13 47 48 140
e-mail:
Zespół ds. Organizacyjno-Prawnych-JRP
Alicja Ziemiańska
Kierownik Zespołu ds. Organizacyjno-Prawnych-JRP
tel. 13 47 48 323
e-mail:
Małgorzata Pachana
Zastępca Kierownika Zespołu ds. zamówień publicznych
tel. 13 47 48 315
e-mail:
Dorota Iwan-Matusz
Specjalista ds. zamówień publicznych
tel. 13 47 48 338
e-mail:
Zespół ds. Finansowych i Realizacji Projektu-JRP
Marcin Niepokój
Kierownik Zespołu ds. Finansowych i Realizacji Projektu-JRP
tel. 13 47 48 348
e-mail:
Marta Żelechowska
Specjalista ds. finansowo-rozliczeniowych
tel. 13 47 48 337
e-mail:
Krzysztof Ronowski
Specjalista ds. finansowych
tel. 13 47 48 349
e-mail:
Zespół ds. Księgowych-JRP
Agnieszka Migiel
Główny księgowy Projektu - Kierownik Zespołu ds. Księgowych-JRP
tel. 13 47 48 365
e-mail:
Barbara Gierlach
Specjalista ds. księgowych
tel. 13 47 48 353
e-mail:
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
O programie
Decyzją z dnia 7 grudnia 2007r. Komisja Europejska zatwierdziła Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. To zwieńczenie wielomiesięcznych prac nad przygotowaniem największego w historii Unii Europejskiej programu. Wielkość środków unijnych zaangażowanych w realizację programu wynosi prawie 28 miliardów euro, co stanowi ok. 42 proc. całości środków polityki spójności w Polsce.
W ramach programu realizuje się duże inwestycje infrastrukturalne w zakresie ochrony środowiska, transportu, energetyki, kultury i dziedzictwa narodowego, ochrony zdrowia oraz szkolnictwa wyższego.
Cel programu
Celem programu jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej. Program zgodnie z Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia (NSRO), zatwierdzonymi 7 maja 2007r. przez Komisję Europejską, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w nich celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko jest również ważnym instrumentem realizacji odnowionej Strategii Lizbońskiej, a wydatki na cele priorytetowe UE stanowią w ramach programu 66,23 proc. całości wydatków ze środków unijnych.
Obecny kształt Programu
Łączna wielkość środków finansowych zaangażowanych w realizację Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 wynosi 37,6 mld euro, z czego wkład unijny to 27,9 mld euro, zaś wkład krajowy – 9,7 mld euro.
W ramach programu realizowanych jest 15 priorytetów:
1. Gospodarka wodno-ściekowa.
2. Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi.
3. Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom.
4. Przedsięwzięcia dostosowujące przedsiębiorstwa do wymogów ochrony środowiska.
5. Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych.
6. Drogowa i lotnicza sieć TEN-T.
7. Transport przyjazny środowisku.
8. Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe.
9. Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku i efektywność energetyczna.
10. Bezpieczeństwo energetyczne, w tym dywersyfikacja źródeł energii.
11. Kultura i dziedzictwo kulturowe.
12. Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia.
13. Infrastruktura szkolnictwa wyższego.
14. Pomoc techniczna - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.
15. Pomoc techniczna - Fundusz Spójności.
Instytucjami odpowiedzialnymi za wdrażanie poszczególnych priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (Instytucjami Pośredniczącymi) są:
- Ministerstwo Środowiska (priorytety I-V);
- Ministerstwo Infrastruktury (priorytety VI-VIII);
- Ministerstwo Gospodarki (priorytety IX-X);
- Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (priorytet XI);
- Ministerstwo Zdrowia (priorytet XII);
- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (priorytet XIII).
Główny serwis Programu Operacyjnego Infastruktury i Środowiska: http://www.pois.gov.pl/
Fundusz Spójności
Przyczyny powstania
Fundusz Spójności powstał na mocy Traktatu z Maastricht o utworzeniu Unii Europejskiej z 1991r., który wszedł w życie w 1993r. Fundusz Spójności został powołany w celu zmniejszania różnic w poziomie gospodarczo-społecznym krajów i regionów Unii Europejskiej. Różnice w poziomie ekonomicznym pojawiły się wraz z przyjmowaniem do Unii kolejnych państw członkowskich, których wyniki gospodarcze odbiegały od państw najbardziej rozwiniętych. W dalszej perspektywie zapewnienie równowagi gospodarczej i społecznej krajów członkowskich wiązało się z planami wprowadzenia unii gospodarczo-walutowej. Fundusz Spójności miał dostarczyć wsparcia finansowego na realizację dużych inwestycji związanych z rozwojem lub modernizacją infrastruktury transportowej i ochrony środowiska.
Cele
Fundusz Spójności jest instrumentem polityki strukturalnej Unii Europejskiej, lecz nie zalicza się do funduszy strukturalnych. Pomoc z Funduszu Spójności ma zasięg krajowy, a nie regionalny jak w przypadku funduszy strukturalnych. Celem nadrzędnym funduszu jest wzmacnianie spójności społecznej i gospodarczej Unii poprzez finansowanie dużych projektów tworzących spójną całość w zakresie ochrony środowiska i infrastruktury transportowej.
Fundusz Spójności współfinansuje projekty dotyczące ochrony środowiska i infrastruktury transportowej o wartości przekraczającej 10 mln euro. Założeniem realizacji projektów Funduszu Spójności w sektorze środowiska jest dostosowanie istniejących obiektów do norm europejskich, jak również budowa nowych elementów sprzyjających poprawie stanu środowiska naturalnego.
Warunki pomocy
Środki Funduszu Spójności są kierowane do państw członkowskich, w których produkt narodowy brutto (PNB) na jednego mieszkańca jest niższy niż 90% średniej w państwach Unii Europejskiej, oraz w których opracowany został program zmierzający do spełnienia kryteriów konwergencji ustalonych w art. 104 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. W przypadku, gdy kraj członkowski nie dotrzyma programu konwergencji dla unii gospodarczej i walutowej, przyznane fundusze mogą zostać wstrzymane.
Projekty finansowane z Funduszu Spójności powinny być zgodne z postanowieniami traktatów, przyjętymi zgodnie z nimi instrumentami oraz politykami wspólnotowymi łącznie z polityką ochrony środowiska, transportową, w dziedzinie sieci transeuropejskich, polityką konkurencji oraz polityką zamówień publicznych.
Film informacyjno-promocyjny Projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna – I etap”
Klip reklamowy Projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej miasta Krosna – I etap”